v525 |
Автор: Administrator |
Четвер, 20 лютого 2020 16:25 |
https://doi.org/10.17721/2308-135X.2019.52.33-44 УДК 379.85:642.5(477.41/42) Нестерчук Інна Костянтинівна, кандидат географічних наук, доцент, Житомирський національний аргоекологічний університет, м. Житомир, Україна, e-mail: nester_geoek@ukr.net
ОЦІНКА ТА ОСНОВНІ ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ ТУРИСТИЧНО-РЕКРЕАЦІЙНОГО ТА ГАСТРОНОМІЧНОГО ПОТЕНЦІАЛІВ РЕГІОНУ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ГАСТРОНОМІЧНОГО ТУРИЗМУ
В статті розглянуто регіональний рекреаційно-туристичний і гастрономічний потенціали, як важливі елементи розвитку Правобережного Полісся. Мета. Найменш вивченій проблемі оцінки гастрономічного потенціалу Правобережного Полісся приділено в роботі центральне місце. Розвиток гастрономічних символів дає основу для подальшого збільшення потоків внутрішнього і в'їзного туризму, збільшення привабливості туристської дестинації, підвищення іміджу регіону та популрізаціі місцевих продуктів. Методика. З’ясування методології комплексного оцінювання рекреаційно-туристичного потенціалу, спиралося на наукові напрацювання З. Герасимчука, М. Глядіна, Ю. Гуменюка, О. Бейдика, І. Бережної, В. Безносюк, І. Зелінського, Н. Коленди, О. Любіцева В. Мацола, Н. Нудельмана, В. Руденка, Л. Черчика, Ю. Шабардіна, Е. Щепанського. Результати. Узагальнено поняття та зміст категорії «туристично-рекреаційний потенціал» і визначено поняття «гастрономічний потенціал». Для розвитку туризму в будь-якому регіоні необхідно мати достовірну інформацію про туристичні ресурси даного регіону, тому потрібно провести гастрономічно-туристичне районування регіону. Наукова новизна. Запропоновано авторське бачення покопонентної оцінки гастрономічного потенціалу території регіону у сфери туризму та рекреації. Тим не менше для визначення необхідності розвитку гастрономічного туризму на будь-якої території недостатньо мати тільки атрактивні туристські об'єкти. Іншими словами, гастрономічний потенціал містить у собі як сукупність природних та історико-культурних чинників, так і умови для прийому і обслуговування туристів. Проведено картографування гастрономічного потенціалу та виокремлено гастрономічні фестивалі як події масштабного туристичного значення на теренах Правобережного Полісся, що буде необхідно для проведення гастрономічно-туристичного районування. Практична значимість. Нові тенденції соціально-економічного розвитку країни пропонують набагато інше, більш відповідальне відношення до формування регіонального рекреаційно-туристичного потенціалу і гастрономічного зокрема та регіонального туристичного (гастрономічного) продукту. А також потребують проведення комплексної оцінки туристично-рекреаційного і гастрономічного потенціалів окремого регіону, визначення їх регіональної специфіки і перспектив використання. В епоху глобалізації і космополізації світу використання автохтонної гастрономії як інструменту для створення гастрономічного продукту, яка здатна пробудити цікавість до нових відчуттів у туристів, які намагаються пізнати історію, традиції, культуру та спосіб життя етносів, які населяють досліджувану територію. Ключові слова: методика, оцінка, туристично-рекреаційний і гастрономічний потенціали, Правобережне Полісся, гастрономічний туризм. Список використаних джерел 1.Бейдик О. О. Рекреаційно-туристські ресурси України: методологія та методика аналізу, термінологія, районування / О. О. Бейдик. – К. : ВПЦ «Київ. ун-т», 2001. – 395 с. 2.Безносюк В. Д. Організаційно-економічне та інформаційне забезпечення розвитку туристично-оздоровчого комплексу в регіонах України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.10.01 «Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка» / В. Д. Безносюк. – Л. : Інститут регіональних досліджень, 2001. – 19 с. 3.Бережна І. Національні пріоритети та регіональні детермінанти соціально-економічного зростання (на матеріалах АР Крим) / І. Бережна. – К. : НАН України, Інститут регіональних досліджень, 2004. – 640 с. 4.Герасимчук З. Регіональна політика розвитку рекреаційної сфери: механізм формування та реалізації : [монографія] / З. Герасимчук, М. Глядіна. – Луцьк : Надстир’я, 2006. –с. 5.Гуменюк Ю. П. Організаційно-економічні механізми стимулювання розвитку рекреаційно-туристичного комплексу (на прикладі Тернопільської області) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.10.01 «Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка» / Ю. П. Гуменюк. – Л. : Інститут регіональних досліджень, 2005. – 22 с. 6.Зелінський І. Про статистичну оцінку рекреаційно-оздоровчого забезпечення населення в регіоні / І Зелінський // Регіональна економіка. Дод. : Регіони України. Економіко-статистичні порівняння. – 2001. – № 2. – С. 28–32. 7.Зорин И. В. Энциклопедия туризма / И. В. Зорин, В. А. Квартальнов. – М. : Финансы и статистика, 2003. – 384 с. 8.Любіцева О. О. Туристичні ресурси України : навч. посіб. / О. О. Любіцева, Є. В. Панкова, В. І.Стафійчук. – К. : Альтерпрес, 2007. – 369 с. : іл., картосхеми ; 21 см. 9.Мацола В. Формування і розвиток рекреаційно-туристичного комплексу Закарпатської області : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук / В.Мацола. – Л. : Інститут регіональних досліджень, 1996. –с. 10.Мацола В. Рекреаційно-туристичний комплекс України : [монографія] / В.Мацола. – Л. : ІРД НАН України, 1997. – 259 c. 11.Нудельман М. Социально-экономические проблемы рекреационного природопользования / М. Нудельман. – К. : Наукова думка, 1987. – 132 с. 12.Павлов В. І. Рекреаційний комплекс Волині: теорія, практика, перспективи / В. І. Павлов, Л. М. Черчик. – Луцьк, 1998. – 124 с. 13.Природо-ресурсний потенціал природних регіонів України : [монографія] / [В. Руденко, В. Вацеба, Т. Соловей]. – Чернівці : Рута, 2001. – 268 с. 14.Черчик Л. Наукові підходи до класифікації туристично-рекреаційних ресурсів [Електронний ресурс] / Л. Черчик. – Режим доступу : http://esnuir.eenu.edu.ua/ bitstream/123456789/10027/3/klas_ttp.pdf. – Перевірено : 16.07.2019. 15.Черчик Л. Стратегічний потенціал рекреаційної системи регіону: теорія, методологія, оцінка : [монографія] / Л. Черчик, Н. Коленда. – Луцьк : ЛНТУ, 2008. – 224 с. 16.Шабардіна Ю. Рекреаційний потенціал як складова продуктивних сил регіонального економічного простору : дис. … канд. екон. наук : 08.00.05 / Ю. Шабардіна. – Чернігів : Чернігівський державний технологічний університет, 2011. – 312 с. 17.Щепанський Е. В. Науково-методичні засади стимулювання розвитку туристично-рекреаційного комплексу регіону : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.10.01 «Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка» / Е. В. Щепанський. – К. : Наук.-дослід. екон. ін-т М-ва економіки та з питань європ. інтеграції України, 2003. – 17 с. 18.Food tourism around the world development, management and markets / Michael Hall, Liz Sharples, Richard Mitchell [and others]. – Transferred to Taylor & Francis, 2011. 19.SajnaShenoy. Food tourism and the culinary tourist : a thesis presented to the Graduate School of Clemson University / Sajna S. Shenoy. – 2005. – 210 p. 20.Kavaratzis M. City branding: an effective assertion of identitu or a transitory marketing trick? /Kavaratzis, G. J. Ashworth // Tijdschrift voor economische en sociale geografie. – 2005. – Vol. 96, Iss. 5. – P. 506–514. 21.LongM. Culinary tourism / L. M. Long. – Kentucky : University Press of Kentucky, 2010. 22.C. Marketing in food, hospitality, tourism and events / C. Hirst. – Oxford : Goodfellow Ltd, 2012. 23.E. International culinary tourism: the hidden harvest / E. Wolf. – Kendall Hunt Publ., 2006.
Надійшла до редколегії 18.11.19 |
Останнє оновлення на Середа, 27 травня 2020 09:46 |